LinkedInYouTubeTwitter

Minder gedoe en beter beheer

Vastgoed op afstand kan reden zijn voor gedoe: kostprijshuur, elkaar rekeningen sturen, aan de ene kant huur vragen en aan de andere kant subsidie geven om die huur te dekken. Gemeente Almelo wil dit efficiënter aanpakken en haar gebouwen optimaal gebruiken voor allerlei functies. Daarom wil de gemeente haar vastgoed meer naar zichzelf toetrekken en het beheer ervan professionaliseren. 

Op naar betere uitvoering

“In de gemeente Almelo hebben we de onderwijsgebouwen, sportaccommodaties en wijkfuncties nu niet in eigen beheer, maar daar wil ik wel naartoe,” vertelt wethouder Jan Martin van Rees in een video voor Bouwstenen. Ten tijde van opname viel het vastgoed in zijn portefeuille, tegenwoordig niet meer. Door de gebouwen in eigen beheer te nemen, wilde hij de functies die de gemeente in de gebouwen wil realiseren beter uitvoeren. 

Ingewikkeld systeem

Jan Martin van Rees, naast wethouder ook voorzitter van VNG-commissie ruimte, wonen en mobiliteit en voor het platform ruimtelijk domein, vertelt dat de gemeente een aantal stappen te nemen heeft in het versimpelen van de vastgoed-afdeling: “We hebben bijvoorbeeld een sportbedrijf dat voor ons de sportgebouwen beheert, en wij geven hun subsidie en zij betalen vanuit die subsidie weer hun huur aan ons terug. Daar wordt dan weer mee verrekend dat de sportverenigingen weer huren moeten betalen: een ingewikkeld systeem met een hoop facturen.” 

Volledig storten op gebruik

Jan Martin vertelt dat de gemeente Almelo nu in wil zetten op gebouwen zo veel mogelijk in eigen beheer te nemen om dat ingewikkelde systeem te omzeilen. Op die manier heeft de gemeente in eigen hand dat er goed onderhoud wordt gepleegd. Het sportbedrijf kan zich dan volledig storten op het gebruik van de gebouwen, terwijl de gemeente de gebouwen zelf onderhoudt. “We hopen dat op die manier meer mensen in Almelo gaan sporten en zo gezondheid en een positieve levenshouding vinden”, vertelt Jan Martin. 

Waar het om gaat

Ook de wijkgebouwen wil de gemeente in eigen beheer nemen: “Die waren in beheer bij Accres, en hadden eenzelfde soort ingewikkelde constructie met huur en subsidie, wat leidde tot omslachtige verrekensystemen. Dan verlies je uit het oog waar het nu om gaat: hoe kan je zo’n gebouw optimaal gebruiken zodat zo’n gebouw ook de huiskamer wordt van de wijk?” 

10 jaar Kostprijs(huur)

Ook de “kostprijs” en wat de huurder in rekening wordt gebracht blijft de gemoederen bezig houden. De Bouwstenen-publicatie “Wat kost dat” is inmiddels 10 jaar oud en in 2018 hebben we gekeken welke route gemeenten hierin volgen. En vorig jaar deelde Republiq nog de resultaten van hun onderzoek naar de kostprijs. 

 

 

Ook meedoen?

In netwerkverband evalueren we 10 jaar kostprijs(huur). Wat is de ervaring, wat heeft het ons gebracht en wat kan beter? Ook kijken we hoe gemeenten nu het vastgoedmanagement hebben georganiseerd en wat handig is gezien de opgave waar we voor staan. 
 

We presenteren de resultaten tijdens de Maatschappelijk Vastgoeddag op 13 november 2025. Wil je hierbij zijn? Meldt je dan nu aan 

 


Yes you can oranje

Meer informatie

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.